Chinnor

Omschrijving




De modulaire baan bestaat uit 6 modules van elk 60 x 120 cm. Deze modules staan opgesteld in een lichte bocht. De sporen bevinden zich op 130 cm. boven het grondniveau.


Op de eerste module (links) bevindt zich een schaduwspoor, dat toelaat materiaal te wisselen. Op de tweede module bevindt zich het stationsgebouw. Op de volgende modules vinden we de wijk- en goederensporen. Op de zesde module is eveneens een schaduwstation.


Wissels en seinen worden bediend door servomotoren via sein- en wisselhendels met elektrische vergrendeling. Het sporenplan werd getekend 1/1 bij middel van het computerprogramma Templot.
De rails zijn gelegd op afzonderlijke houten dwarsliggers en de wissels zijn op plan ter plaatse gelegd. De wissels worden elektrisch aangedreven.


Recent werd deze baan onderworpen aan een make-over.

Het voorbeeld




Het sporenplan is dat van het station van Chinnor, gelegen aan een zijlijn van de Great Western Railway. Het betreft de Walington branch. Het was een aftakking in Princes Risborough van de lijn Londen-Oxford-Birmingham. De lijn werd geopend in 1872 en gesloten voor reizigers in 1957.
Het goederenvervoer hield nog stand tot december 1989. In 1990 werd de C&PR Railway gesticht en in 1994 reden er terug reizigerstreinen op deze lijn.
Weliswaar beperkt tussen Chinnor en tot bijna in Princes Risborough.
Wij hebben het station van Chinnor nagebouwd zoals de situatie was rond 1920. Dat gaf de meeste rangeermogelijkheden.

De bouwers



Jan Coeckelbergh
Rene Ceulemans
Richard Van Houtven

Contact



Spoor-O-Team
info@spoor-0-team.be

TENTOONSTELLINGEN



'Chinnor' was reeds te gast op

volgende tentoonstellingen:


2005 - Euromodelbouw - Genk - B

2006 - Exp0forum - Roeselare - B

2007 - BVS - Puurs - B

2007 - Euromodelbouw - Genk - B

2010 - Lahnsteiner Modellbahntage - Lahnstein - D

2011 - Spoorwegen voor Toeristen - Blankenberge - B

2011 - RAMMA - Sedan - F

2024 - Modelspoor Atelier - Oostkamp - B

unsplash